Luonnollinen liike. - Heini Salmi
1503
post-template-default,single,single-post,postid-1503,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.8.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Luonnollinen liike.

Syksy ja lomilta paluu. Se legendaarinen hetki kun lähdetään tekemään kuntosuunnitelmia ja lupauksia tulevalle. Keskitymme helposti tarkkojen saliohjelmien sekä ruokavaliosuunnitelmien noudattamiseen. Samalla unohdamme sen tärkeimmän, pysähtyä ja todella miettiä, missä meillä on mennyt vikaan. Vaikka saat upean kuntosuunnitelman sekä viimeistellyn ruokavalion, harvoin ne itsessään tuovat vielä kovin pitkäaikaisia tuloksia. Suurin osa noudattaa ohjeita hetken, kunnes “syksyn kiireet ja stressi” painavat päälle ja hiljalleen aletaan lipsumaan. No, onneksi uutena vuotena voi sitten tehdä uudet lupaukset… Ei, ei näin.

Mitä jos lähdettäisiin lähestymään asiaa aivan eri kannalta? Heti alkuun, pysähdy. Ota aikaa miettimiselle, mitä voisit tehdä arjessasi toisin? Miten voit ennaltaehkäistä stressitasojen nousua? Ettet huomaisikaan muutaman kuukauden päästä suorittavasi asioita pää pussissa toinen toisensa perään? Tästä kun lähdetään, voidaan alkaa miettimään liikuntaa ja sen terveellisen ruokavalion sovittamista arkeen.

Työpaineiden täyteinen syksy kotielämän siivittämänä ei välttämättä ole realistisin tilanne sovittaa useita salitreenejä viikkoon. Onko se kuntosali sitten syksyyn pakollinen? Ei, ei varmasti ole. Laiminlyömme aivan liikaa perusaktiivisuutta sekä ihmiselle luontaista liikettä. Toimistolle mennään autolla, istutaan työpöydän ääressä päivä ja illaksi ajetaan muutamaksi tunniksi kuntosalille tekemään se viimeisen päälle suunniteltu saliohjelma. Autolla takaisin kotiin ja kotona kevyttä puuhastelua.

Pidemmälle syksyyn mentäessä liikunnan harrastus koetaan helposti jo osana stressiä ja usein silloin aletaan mennä pieleen. Stressistä kirjoitan oman tekstin pian, mutta lyhyesti sanottuna – liika stressi ei ole koskaan hyväksi. Kun stressataan muun stressin lisäksi vielä saliohjelman täydellisestä suorittamisesta, ei mielestäni ole mikään ihme, että muutaman kuukauden päästä kovalevyt alkavat olla tukossa. Ihminen on fyysis-psyykkis- sosiaalinen kokonaisuus, joka pysyy tasapainossa vain silloin, kun nämä kaikki osa- alueet ovat keskenään tasapainossa. Liika stressaaminen liikunnasta, aiheuttaa usein lipsumisen ruokavaliosta, joka kuitenkin on 70% kokonaisuudesta mm.painonpudotuksessa. Tämä tulisi pitää mielessä ja pysähtyä todella miettimään, mikä se kokonaisvaltaisesti hyvinvoiva tila ja tavoite itsellä on? Miten se on realistista saavuttaa?

Ymmärrän ettei työmatkapyöräily- tai kävely ole kaikille mahdollista. Pieniä muutoksia jokainen voi kuitenkin tehdä. Esimerkiksi työpöydän voi aina vaihtaa säädettäväksi niin, että sen äärellä voi työskennellä myös seisten. Työpaikalla voi säilyttää kuminauhaa tai jumppakeppiä, jolla tehdä muutamat pyöräytykset töiden välissä. Hyvän seisoma asennon ylläpitäminen lisää aktiivisuuttasi jo huomattavasti. Pienikin liike välissä auttaa ehkäisemään niska-hartia seudun ongelmia ja selänalueen kipuja. Eikö nämä kuitenkin ole pitkälti niitä asioita, jotka tuovat meille jo liikettä, aktiivisuutta ja hyvää oloa kehoon? Jos sinulla on tiukka aikataulu, tee omankehonpainolla treeni kotona tai käy lenkillä (lyhytkin lenkki on parempi kuin ei lenkkiä lainkaan).  Leiki lastesi kanssa, lapset voivat opettaa paljonkin luontaista liikettä meille aikuisille. Ota mallia lapsen kyykkyasennosta ja pyri tekemään sama perässä.. Voin kertoa, helpommin sanottu kuin tehty! 😉

Se, että “käymme salilla” ei vielä varsinaisesti kerro liikunnallisuudestamme mitään, ihminen voi olla myös monella muulla tapaa aktiivinen sekä liikuttaa itseään hyvin. Keskity ensi viikolla liikeeseesi arjessa. Mitä monipuolisemmin käytät kehoasi ja keskityt liikkeen tasokkaaseen suorittamiseen, sitä laadukkampaa kehityksesi tulee olemaan.

Aktiivista alkavaa viikkoa!

– HS

 

Heini Salmi

No Comments

Post a Comment